Powrót

Terrarium informacje ostateczne

Spotkania Terrarium będą odbywać się w piątki o godzinie 13 do końca semestru, lub dopóki frekwencja nie zmaleje do 1 osoby poza prowadzącym. Poniżej zostaje zamieszczony kod będący notatkiami prowadzącego do pierwszego spotkania

****


#!/usr/bin/python
#-*- coding: utf-8 -*-

# W programowaniu, jak we wszystkim, żeby być dobry trzeba ostro kombinować.
# Warto też dużo wiedzieć. Ja sam wciąż wiem mało, ale już odczuwam
# dyskomfort, gdy muszę powiedzieć 'a', wiedząc, że to nie jest ciekawe
# dopóki nie wiadomo, iż można 'm'.

# Pythona ma dwa tryby: powłoka i skrypty.
# Dziś tryb powłoki.

2 + 3
2 - 3
2 * 3
2 / 3
2 ** 3
5 % 2

# 1 to nie 1.0
# Funkcja type.

# Zmienne
x = 2
x = 3 * 4
x = x + 2
x += 2

standardowa_nazwa_dlugiej_zmiennej = 0

# Co to jest zmienna? Trudne pytanie. Na razie przyjmijmy,
# że to nazwa dla jakiejś wielkości.
# Nazwa nie może zaczynać się od liczby, bo wtedy można byłoby określić:
# 1 = 2, gdzie jeden jest NAZWĄ zmiennej.

# Czym się różni się w komputerze int od floata.
# To jest jednak z najgorszych rzeczy w pracy z komputerem.

# Liczby zespolone.
1 + 1j
# 1j to nie NAZWA zmiennej, lecz liczba!
# j to nazwa zmiennej j, tak samo 1j.
# 1 + 1j = complex(1, 1)

z = 1 + 3j
z.real
z.imag

# %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

# Teraz będziemy pisać skrypty.
# Rzeczy pisane w skrypcie trafiają po wykonaniu w niebyt albo do pliku.
# Trzeba więc czasem wypisać je na ekranie.

print 'Hello World'

# Napisy albo stringi.
'string'
"string"

# Lepiej nie używać w stringach polskich liter.
# Jeśli trzeba na wszelki wypadke, należy napisać:
u'string'

# Ze stringami można robić cuda.
# Teraz wystarczy nam, że:
print 'x wynosi', x
print 'x-y wynosi', x - y

# Możemy już napisać do prawie do niczego nie potrzebny, prosty program,
#który oblicza drogę w ruchu jednostajnym, przy zadanym położeniu
#i prędkości początkowej. Od czegoś trzeba zacząć.

# Czy można sobie radzić z bardziej skomplikowanymi funkcjami.
# Tak ale trzeba być jak Harry Potter i trochę poczarować.

# Prawie na pewno komuś do tej pory program nie zadziała, bo będzie
# dzielił dwa inty.

Operatory rzutowania.

# Więcej o stringach.
'a' + 'b' # Konkatenacja.
'a' * 3 # Przeładowane operatory: sens zależy od kontekstu.
'a' + '3'
'a' + 3
'a' + str(3)
 

Data opublikowania: 04.12.2015
Osoba publikująca: Karol Capała